Pages

Monday, September 3, 2012

Alhamdulillah...21 tahun

In The Name Of Allah....

Alhamdulillah...hari nie genap 21 tahun sahabat saya di lahirkan...Alhamdulillah, Allah masih panjangkan umurnya untuk menghirup udara segar pemberianNya, masih dapat melihat kebesaran dan kekuasaan Allah...serta masih dapat mendengar kalam Allah..insyaAllah...

entry kali nie sekadar ingin mengucapkan selamat hari lahir kepada sahabat saya...maaf la ye asbab tak ucap di msg, dan tak terluah dari kata-kata bila mendengar suaramu...hehehe, sebab kali nie nak ucap dekat blog sahaja...biar hati ini yang berbicara...

sebelum saya menulis lebih panjang...harap sahabat saya boleh la dengar lagu nie ye...dengar bait lirik lagu nie...semoga kita sentiasa muhasabah diri kita...insyaAllah...



Selamat, selamat, selamat hari lahir.
Selamat dari kemurkaan Allah,
Selamat dari maksiat zahir dan batin,
Selamat bersyukur, selamat bersabar.

Demi masa, sesungguhnya manusia itu rugi,
Kecuali yang beriman dan beramal soleh,
Juga yang ingin mengingatkan
Kepada kebenaran dan kesabaran.

Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali,
Umur yang di pinjam hargai lah,
Gunakan untuk berbakti dan menyembah Allah,
Bila dapat nikmat, malu lah dengannya,
Bila dapat ujian, redha lah denganya,
Bersiap sedia lah untuk pulang pada NYA,
Hidup di dunia sebenarnya tipu daya.
______________________________________________________________

dekat atas nie sebahagian dari lirik lagu nie...bukan lagu yang sedap tue yang saya nak bg dengar...cuma bait lirik lagu nie yang nak saya ajak kita hayati dan muhasabah..insyaAllah...saya suka liriknya..
umur kita sudah semakin meningkat tandanya kematian menghampiri kita...apa yang telah kita sumbangkan selama kita hidup ini?adakah kita banyak sumbangkan pahala ataupun dosa?jom kita muhasabah..

kepda sahabatku..disini, ada sedikit pesanan ringkas dariku...mungkin tidak seberapa, tapi semoga menjadi peringatan bersama dan juga buat kaum hawa...

first sekali, nak ucap selamat hari lahir yang ke-21 tahun, semoga peningkatan umur kita seiring dengan peningkatan iman kita...Alhamdulillah juga asbab telah berniqab bersempena dengan hari lahirmu, mungkin ia menjadi sejarah buat dirimu, diri ini turut merasa gembira walaupun diri ini masih belum diberi kekuatan untuk memakai...mungkin disababkan penghalang dari dosa-dosa yang masih lagi banyak tidak bertaubat...hanya mampu tersenyum mendengar cerita pakai niqab untuk pertama kali...Alhamdulillah...moga tetap istiqamah dalam berniqab ye sadiqati...cuma ada sedikit pesanan bila sudah berniqab nie...walaupun diri ini belum berniqab...mungkin ini juga merupakan satu nasihat buat diri ini bila sudah berniqab nanti (tak tahu lagi bila)..
once sudah berniqab, kita perlu menjadi contoh terbaik, orang berniqab nie, semua orang akan memerhati...mungkin akan memerhati dari segi percakapan kita, dari segi berpakaian kita, dari segi akhlak kita, senang cerita dari segi semua aspek la...kalau baik akhlak kita, insyaAllah, tak akan ada yang bercerita keburukan orang yang berniqab nie..tapi hindarilah daripada orang lain bercerita tentang keburukan@aib orang berniqab ini, kadang-kadang perkara yang kecil pun dibesar-besarkan...saya tahu bukan mudah untuk berniqab nie, tak semua orang mampu atau diberi kekuatan untuk berniqab...insyaAllah, kalau niat kita betul hanya ingin mencari Redha Allah...kita akan sentiasa berhati-hati...mungkin masih banyak lagi perkara-perkara maksiat yang masih belum kita tinggalkan, jadi kita kenalah usahakan untuk mengikis maksiat-maksiat yang masih dalam diri kita..tak kan kita nak biarkan sahaja kan...mari sama-sama kita perbaiki diri menjadi lebih baik dari sebelumnya..

rasanya sampai sini dulu la pesanan buat sahabat saya dan juga buat diri saya...maaf sekali lagi buat sahabat saya ye asbab lambat wish...bukan tak ingat, tapi saja nak wish lambat...asif jiddan..

1 comment:

  1. amin..insyaAllah..walau pon berniqab..msih manusia biasa yg xlari dari kesilapan..kite same2 cube wat terbaik dlm hidup..berubah mmg senang tp nak istiqamah yg little bit hard..jazakillahu khairan..moge kite same2 dlm jalan yang benar..uhibbuki fillah..insyaAllah kite kwn dunie akhirat..

    ~lmbat wish pon bkn saje2 kan:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...