Pages

Thursday, September 16, 2010

TAZKIRAH: STiKeR oH STiKeR

Fenomena di UiTM saya sekarang nie adalah mengutup stiker sebanyak yang boleh kerana ingin memastikan yang mereka akan dapat menginap di kolej untuk semester hadapan. Bila habis sesuatu event, mereka akan berebut-rebut untuk dapatkan stiker tersebut. Nak kata mereka involve dalam event tue takde la pulak,sekadar datang dan bersembang-sembang tanpa menghormati event yang diadakan, apabila event telah selesai,mereka akan berebut-rebut mendapatkan stiker,itulah aktiviti harian yang akan dilakuka oleh student.



Saya berfikir seketika, alangkah baiknya jika mereka ada rasa ingin berlumba-lumba antara satu sama lain untuk memperbanyakkan amal ibadah, mereka memperbanyakkan amal ibadah untuk memastikan yang mereka tidak akan masuk ke dalam api nereka. Tapi, kenapa mereka tidak ada berfikir begitu???bagaimana kita nak ubah kotak pemikiran mereka???masa semakin hari semakin cepat berlalu,masih banyak perkara yang perlu dilakukan,kenapa mesti kita nak mengejar nikmat dunia yang sementara nie???


tepuk dada tanyalah iman masing-masing. marilah sama-sama kita berusaha mengubah diri kita untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya.



Ya ALLAH, berilah mereka hidayah untuk kembali kepada fitrah islam yang sebenar, lembutkanlah hati-hati mereka untuk menerima segala apa yang baik, hindarkanlah mereka dari bisikan syaitan yang terkutuk, dan ampunilah dosa-dosa yang pernah mereka lakukan sebelum ini. jadikanlah mereka hamba yang mensyukuri nikmat-MU.



3 comments:

  1. Salam...bagus entry ni pindah kerisauan dunia kepada kerisauan akhirat...yg mana student uitm risau utk dapat kolej sem seterusnya..suka x suka kene jugak pergi event 2..ni b'punca dr kerisauan dunia..walhal blum pasti lg mereka masih bernafas utk sem hadapan..sebaliknya pasti,pasti n pasti mereka smua akan ke alam akhirat namun sikap sambil lewa msih dibiarkan..wallahualam...

    ReplyDelete
  2. student kt upsi pn sme..law nk duk kolej kne kumpul stiker...

    ReplyDelete
  3. tersentuh jiwa..mencari keikhlasan itu susah...semoga kia semua diberi kekuatan dan kesempatan untuk memperbetulkan niat kita...wallahualam

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...