Pages

Sunday, September 5, 2010

PeRjALaNaN(2):Di Halaqah

Khamis malam jumaat seusai solat isya’, ana ada halaqah…. Excitednya sama seperti minggu sebelumnya…. Dapat bertemu dengan murobiyah dan akhawat yang lain….. dapat bertukar pendapat dan dapat juga input baru yang sebelum ni ana xtahu…. Alhamdulillah,Ana rasa bersyukur sangat…..

Halaqah berjalan seperti biasa…. Antara pengisian yang ana dapat dari pengisian murobiyah ana adalah dalam surah al-Imran,3:102,104 yang bermaksud:

“wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada ALLAH sebenar-benar taqwa kepada-NYA dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim. (al-Imran,3:102)

“dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh(berbuat) yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (al-Imran,3:104)

Murobiyah ana bertanya kepada mad’unya,

“ ape yang antunna faham dengan sebenar-benar taqwa kepada-NYA?”

Mad’u pun menyuarakan pendapat masing-masing, antaranya adalah merasakan diri ini seolah-olah ALLAH sedang melihat setiap perbuatan kita, dan rasa takut untuk melakukan kemungkaran..

Murobiyah ana berkata,

“betul apa yang antunna bagitahu, dalam ayat ini ALLAH menegaskan kepada orang-orang beriman supaya bertaqwa dengan sebenar-benar taqwa. Dalam ayat ni juga ALLAH perintahkan kepada kita supaya kita ditarbiyah.”

Murobiyah diam seketika sambil menyusun ayat yang seterusnya…. Dia menyambung kembali,

“betapa pentingnya tarbiyah dalam hidup ini. Seperti yang sedia maklum, Tarbiyah yang kita faham adalah menerima ilmu dan menyampaikan ilmu yang kita dapat kepada orang lain,seperti dalam surah 3:104, ini merupakan salah satu sarana tarbiyah.”

Sambil murobiyah mengtaddabur ayat, murobiyah melihat mad’unya sama ada mereka mendengar ataupun tidak. Alhamdulillah, smua mendengar dengan khusyuk sekali…

Murobiyah menyambung kembali,

“cuba antunna bayangkan jika pisau yang tajam tapi tidak digunakan,hanya disimpan sahaja…lama kelamaan pisau tersebut akan menjadi tumpul dan berkarat juga. Macam tu jga dengan konsep tarbiyah, apabila kita dapat input yang baru. Kita kenalah sampaikan pada orang lain. Kalau tak, ilmu yang kita dapat tue akan jadi macam pisau yang tajam tapi akhirnya mnjadi tumpul dan berkarat di sebabkan terlalu lama di simpan.”

Sambil tersenyum murobiyah ana memberikan perumpaan tersebut.

Itulah antara input yang ana dapat kongsikan sepanjang halaqah bermula.

Di akhir halaqah… murobiyah bertanya pada mad’unya

“ada sebarang musykilah?” dan ana menyuarakan musykillah berkaitan dengan program di Shah Alam.

“akak nanti hari sabtu nie macam mana ea?”

“owh ea, programnya start pukul 7pm di masjid Shah Alam. Ana rasa baik anti gerak tengah hari, nanti sampai petang…kita boleh gerak sama-sama. Macam mana? Anti sorang je ke? Xde kawan yang temankan anti ke?”

Sebelum menjawab pertanyaan murobiyah ana,

“laaaaa…. Aku sorang je yang pergi program nie??? Aku ingat kawan-kawan yang lain involve sekali…. ALLAH, macam mana la aku nak survive sorang2 nie….” Detik hati nie.

“ Ana rasa macam nak gerak pagi je…kalau sampai awal, ana singgah UiTM Shah Alam dulu, lagipun ana ada kawan kat situ..Cuma ada masalah sikit la sebab xpernah turun Shah Alam lagi.” kata ana pada murobiyah.

“kalau macam tue bagus la. Kalau ada masalah nak ke sana, anti contact ukhti sue ea, lagipun ukhti sue tahu macam mana selok belok nak ke sana. Ana pun xtahu sangat pasal jalan2 nie.” Balas murobiyah ana sambil tersenyum.

“insyaALLAH…..nanti na contact kak sue ea….”

“kalau xde apa-apa mslah lg,kita ttup majlis kita dengan tasbih kifarah dan surah al-asr.”

Selesai halaqah malam tue..

Di bilik, ana still risau sbb xpernah lg pergi sana...habis smua sahabat ana,ana msg mnta pndapat mcm mna nak pergi Shah Alam tue…. Alhamdulillah, ana dapat feedback yg baik…dorang smua bantu ana…bersyukur dapat sahabat yang sentisa membantu ana…..jasa kamu smua hanya ALLAH sahaja yang dpt membalas...semoga ALLAH merahmati kalian semua....

bersambung.....

2 comments:

  1. Salam..

    yg ptg kita cr jalan utk smpi ke tmpt program, bukan beralasan..
    semoga istiqomah dgn tarbiah..

    ReplyDelete
  2. salam....
    jazakallah atas nasihat dan doa yang diberikan.....insyaALLAH....amin

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...